KPI - przykłady, wyznaczanie, sposób wykorzystania

KPI - przykłady, wyznaczanie, sposób wykorzystania

KPI – Key Performacne Indicators, a więc inaczej mówiąc kluczowe wskaźniki efektywności to takie jedno z lepszych narzędzi, które będzie pomocne w zarządzaniu praktycznie każdym obszarem organizacji.

Pod tym skrótem będzie można znaleźć między innymi różne mierniki, które pozwolą nam ocenić jak wygląda funkcjonowanie firmy, będzie można szybko znajdywać te obszary, gdzie jest nieefektywność i będzie okazja do tego, by w czasie mierzyć pojawiające się zmiany. W tym wpisie postaramy się powiedzieć jak to wygląda i jak można pracować w ramach KPI a także pojawiać się będą liczne przykłady.

KPI - Od czego zacząć?

Jeśli chodzi o zarządzanie przez KPI najważniejsze będzie selekcjonowanie sobie najlepszych możliwych miar. Nie będzie sztuką wymyślenie 10 czy 50 wskaźników, ale będzie sztuką znalezienie 3, które w miarę możliwości najlepiej są w stanie oddawać dane zjawisko. Ideą jaka wiąże się z KPI będzie szybkie i skuteczne uzyskiwanie informacji zarządczej, a nie zasypywanie ludzi mnóstwem liczb czy wykresów, z którymi po prostu nie są w stanie sobie poradzić. Ważne będzie między innymi takie działanie, które sprawi, że uda się poprawić swoją wiedzę o tych uzyskiwanych wynikach.

Wybór tych wskaźników nie będzie prostą sprawą. Z własnego doświadczenia wiemy, że problemem przy KPI będzie między innymi to, że coraz to kolejna osoba w firmie będzie wpadać na pomysł nowego miernika, co do którego trudno będzie jednak powiedzieć, z którego innego miernika będzie już można rezygnować. Dlatego między innymi nasze dashboard czy raporty będą robią się coraz grubsze a czas aktualizacji będzie kilka razy dłuższy. W rezultacie te najważniejsze informacje gubią się w gąszczu tych mniej ważnych i potem trudno będzie oceniać te elementy w sposób skuteczny.

Narzędzia marketingowe

Jak wyznaczyć KPI?

Wyznaczenie KPI będzie zaczynać się od określania celu a czasami także mikrocelu, który będzie wspierał osiągnięcie tego pierwszego nadrzędnego. Jeśli celem ma być zwiększenie sprzedaży o np. 10% to będzie trzeba myśleć o tym, by wcześniej osiągać jakieś mikrocele, które będą świadczyć o tym, że krok po kroku idzie się do przodu. Przy określonych dobrze celach będzie można mówić również o tym, że KPI będzie się nam krok po kroku samodzielnie wyznaczać i każdy sobie z tym poradzi.

Marketing – KPI

Można liczyć tutaj różne elementy między innymi to jakie maile się wysyła, jak wiele, ile osób zapisuje się do newslettera, ile będzie z niego rezygnować, średni koszt pozyskiwania leada ze strony, ile maili się kieruje do klientów i wiele innych elementów, które można kontrolować.

Bartosz Wrona

Redakcja portalmarketera.pl

kontakt@portalmarketera.pl